Hier vindt u informatie over de verschillende Honda modellen, zoals de historie, de specificaties en de productieaantallen.
Japanse auto’s worden niet vaak geassocieerd met klassiekers. Toch heeft het Land van de rijzende Zon een aantal historisch interessante wagens voortgebracht. Zoals de Honda S800, een leuke kleine sportwagen met kwalitatief hoogstaande techniek.
Met een startkapitaal van zo’n Fl. 15.000 (€ 6818,20) had Soichiro Honda in 1948 de firma Honda Motor Co. opgericht. Begin jaren zestig was dit kapitaal tot boven de honderd miljoen gulden gegroeid. Verdiend met de fabricage van motorfietsen.
Honda was een zoon van een smid en had geen diploma’s. Wel was hij al op 27-jarige leeftijd eigenaar van een garagebedrijf met 50 man personeel. Kort voor de Tweede Wereldoorlog startte hij een fabriek in zuigerringen, wat hem bijna de kop kostte doordat hij onvoldoende technische kennis bezat. Dankzij avondstudies haalde hij dit tekort echter snel in.
De oorlog noopte hem opnieuw te starten, want talloze bombardementen hadden zijn bedrijf volledig verwoest. In 1962 had Soichiro Honda voldoende geld achter de hand om het grote auto-avontuur aan te gaan. In de jaren die daarop volgden presteerden zijn bekende Honda-fabrieken het om zowel een formule 1-wagen, een bestelauto en een kleine sportwagen op de markt te brengen. Geen geringen prestatie, vooral als men bedenkt dat Japan in die tijd nog een grote achterstand had in technologische ontwikkeling ten opzichte van de rest van de wereld.
Twee vernuftige auto-ontwerpen zagen in 1962 het levenslicht: een formule 1-wagen met dwarsgeplaatste v12-motor van 1,5 liter en een zeer kleine sportwagen met een totale lengte van 330 cm. De viercilinder 354 cc. motor was een regelrechte race-motor met 4 carburateurs en 2 bovenliggende nokkenassen. het vermogen was 33 pk. bij 9000 toeren per minuut! De onafhankelijk geveerde wagen werd via kettingen op de achterwielen aangedreven. De opvolger was voorzien van een grotere motor en kreeg als type-aanduiding S500 mee. De productie kwam in 1963 op gang.
Verbeteringen bleven niet uit en in hetzelfde jaar werd de S600 de opvolger. Dit model was zowel als coupé als cabriolet leverbaar. Bij de coupë fungeerde de kofferklep min of meer als derde deur. Met de S600 startte Honda de export van deze kliene snelle sportwagen.
Tijdens de Salon van Parijs in 1965 werd de S800 geïntroduceerd, ook weer leverbaar als coupé en cabriolet. Al snel stapte Honda af van de kettingaandrijving en voorzag de S800 van cardanaandrijving. De geliefde S800 bleef tot mei 1970 in productie en is tegenwoordig vooral bij Japanners een gewild verzamelobject. En dus zeldzaam.
(J. Haakman, Autoweek, 1 Juni 1990, pagina 27)
Het eerste N model werd in 1966 als N360 geïntroduceerd in Japan. Dit model was voorzien van luchtgekoelde motortechniek, een idee van Soichiro Honda die een groot voorstander was van dit type koeling. Honda paste luchtkoeling als eerste en enige tot op heden toe in de formule 1. Het duurde echter tot begin 1968 voordat het N360 model wereldwijd geëxporteerd werd en in Nederland werd geleverd naast het reeds leverbare S800 model.
In het begin was alleen de N360 leverbaar, eind 1968 werd de N360 vergezeld door de N600. In 1969 kwam er ook een N400 op de markt, dit model werd echter alleen in een ‘deluxe’ uitvoering geleverd. Ook kwam er een N600 ‘Hondamatic’ (automaat) in het leveringsprogramma eveneens uitsluitend in de ‘deluxe’ uitvoering.
Vanaf 1970 kwam er een kleine modificatie in de carrosserie betreffende plastic zijroosters achter, schijfremmen voor, nieuwe stoelen en een ander dashboard. Tevens werd de motor voorzien van een ander type carburateur. Alle N600 modellen werden voortaan geleverd als ‘Touring’. Nieuw was de ‘Gtl’ die was uitgerust met een middenconsole en meer luxe.
In 1971 verdwenen de N400 en N600 ‘Hondamatic’ uit het leveringsprogamma en bleven alleen de N360 en N600 over. Deze N600 hield nog maar 36 pk over van de oorspronkelijke 42 pk. De ‘N’ bleef officieel leverbaar tot 1973 en het duurde tot eind 1974 voordat er weer een Honda leverbaar was. Dit werd de Civic.
In Japan is de ‘N’ nog tot 1975 in productie geweest. Deze ‘N’ had een watergekoelde 2-cilinder motor die ook in het type ‘Life’ gebruikt werd en een op de ‘Z’ lijkende voorkant. Totaal zijn er zo’n 1.023.436 N en Z modellen gebouwd met een luchtgekoelde motor.
De historie van de ‘Z’ is eigenlijk zeer kort. Officieel is dit type niet leverbaar geweest in Nederland en komt als zodanig niet in de officiële verkoopcijfers voor. Het verhaal gaat dat het een Zagato-ontwerp is dat zonder toestemming door Honda is geproduceerd. De ‘Z’ werd in 1970 in productie genomen en is technisch bijna identiek aan de ‘N’ modellen. (de uitlaatpoorten zijn bij de Z recht naar voren, bij de N600 komen de uitlaatpoorten onder een hoek de kop uit)
Er is in die tijd wel een aantal Z’s geïmporteerd uit: Frankrijk, Duitsland, Italie, Zwitserland en Amerika waar hij wel officieel leverbaar was. De Z is in Europa alleen in Frankrijk en U.K. “officieel” verkocht door Honda Motor.
Op dit moment zijn er ongeveer 12 rijdende Z’s bekend in Nederland waaronder een aantal in Amerikaanse uitvoering. Deze USA modellen hebben een aparte electrische kachelmotor met een luchtkanaal over de uitlaatbuizen, waar de Europese uitvoering gebruikt maakt van de motorkoelling.
De historie van de ‘T’ is eigenlijk best interessant. Officieel is dit type ook niet leverbaar geweest in Nederland en komt als zodanig niet in de officiële verkoopcijfers voor.
Het type T360 was een pick-up truckje dat in juni 1963 werd geïntroduceerd. Het was het eerste product van Honda’s inspanningen om een automobiel te produceren. Vier maanden voordat de S500 werd gelanceerd. De T360 was uitgerust met een viercilinder DOHC blokje met een inhoud van slechts 356 cc zoals ontwikkeld voor het S360 roadster prototype waarmee het ook het chassis deelde. De midscheeps gemonteerde motor gaf het truckje een topsnelheid van 100 km/uur en was bereikbaar door het bankje in het interieur van de cabine op te tillen. Het blokje genereerde 30pk (22 kW) bij 8,500 tpm waarin Honda’s motorfiets afkomst wordt weerspiegelt.
Er warden in totaal 108.920 T360s geproduceerd vanaf 1963 tot en met augustus 1967.
Ze werden allemaal in de kleur “mei blauw” afgeleverd. De motorkap was zodanig ontwikkeld dat de koplampen op hun positie bleven als deze geopend werd.
De T360 werd geproduceerd als een conventioneel achterwiel aangedreven pick-up truck; als dieplader met als type aanduiding T360F; als dieplader met zijkanten die geopend konden worden met als type aanduiding T360H en met een gesloten kap met als type aanduiding T360V.
Er was ook nog een T360 die als “Snow Crawler” werd gepresenteerd en was uitgerust met rupsbanden aan de achterzijde voor een betere grip in moeilijk berijdbaar terrein. Vanwege de hoge prijs en onbruikbaarheid in bepaalde delen van Japan bleef deze versie een zeldzaamheid.
De identieke doch wat grotere T500 gebruikte een 44 pk sterke 531 cc versie van de motor waarmee dit type buiten de Kei car klasse viel. Deze klasse is bedoeld voor stadsauto’s en geven een aantal fiscale voordelen.
De T500 werd gelanceerd in september 1964 en voornamelijk bedoeld voor de export. De motor leverde het vermogen in een hoog toerengebied. Het maximum vermogen kwam beschikbaar tussen 7,500 tpm met de rode lijn van de toerenteller bij 9000 tpm. Het was een enigszins gedownsizede versie van het blok dat werd gebruikt in de S500 sports car. De topsnelheid was 105 km/h. Er werden totaal 10.226 T500 truckjes gebouwd van 1964 tot en met november 1967. Ze werden allemaal in de kleur “mosgroen” afgeleverd. Afgezien van de andere kleur en motor was de T500 ook 20 cm langer gemeten vanaf de achteras aangezien de totale lengte nu niet was opgelegd door de Kei regels. Een ander klein verschil betreft de grootte van de kentekenplaat.
De T500 werd geleverd ofwel met een conventionele pick-up carrosserie T500 of als dieplader met zijkanten die geopend konden worden als T500F.
S500 | S600 | S800 | |
---|---|---|---|
Motor: | viercilinder in lijn, watergekoeld met bovenliggende nokkenassen | viercilinder in lijn, watergekoeld met bovenliggende nokkenassen | viercilinder in lijn, watergekoeld met bovenliggende nokkenassen |
Cilinderinhoud: | 531 cc. | 606 cc. | 791 cc. |
Boring x slag: | 54,0 mm. x 58,0 mm. | 54,5 mm. x 65,0 mm. | 60,0 mm. x 70,0 mm. |
Compressieverhouding: | 9,5 : 1 | 9,5 : 1 | 9,2 : 1 |
Aandrijving: | achterwielen | achterwielen | achterwielen |
Aantal versnellingen: | 4 | 4 | 4 |
Vermogen: | 44 pk. bij 8000 tpm. | 57 pk. bij 8500 tpm. | 70 pk. bij 8000 tpm. |
Topsnelheid: | 130 km/h | 145 km/h | 160 km/h |
Remmen : | voor schijven, achter trommels | voor schijven, achter trommels | voor schijven, achter trommels |
Lengte: | 330,0 cm. | 330,0 cm. | 333,5 cm. |
Breedte: | 140,0 cm. | 140,0 cm. | 140,0 cm. |
Hoogte: | 120,0 cm. | 120,0 cm. | 120,0 cm. |
Wielbasis: | 200,0 cm. | 200,0 cm. | 200,0 cm. |
Spoorbreedte: | voor cm., achter cm. | voor cm., achter cm. | voor 115 cm., achter 113 cm. |
Gewicht: | 675 kg. | 715 kg. | 755 kg. |
Tankinhoud: | 25 liter | 35 liter | 35 liter |
Nieuwprijs: | niet verkocht in NL | niet verkocht in NL | € 4.088,20 (Fl. 8.994) |
N360 | N600 | |
---|---|---|
Motor: | tweecilinder in lijn, luchtgekoeld met bovenliggende nokkenas | tweecilinder in lijn, luchtgekoeld met bovenliggende nokkenas |
Cilinderinhoud: | 354 cc. | 598 cc. |
Boring x slag: | 62,5 mm. x 57,8 mm. | 74,0 mm. x 69,6 mm. |
Compressieverhouding: | 8,5 : 1 | 8,6 : 1 |
Aandrijving: | voorwielen | voorwielen |
Aantal versnellingen: | 4 | 4 |
Vermogen: | 27 pk. bij 8000 tpm. | 42 pk. bij 6000 tpm. |
Topsnelheid: | 115 km/h | 135 km/h |
Remmen : | trommels voor en achter | trommels voor en achter |
Lengte: | 302,5 cm. | 310,0 cm. |
Breedte: | 132,0 cm. | 132,0 cm. |
Hoogte: | 133,0 cm. | 133,0 cm. |
Wielbasis: | 200,0 cm. | 200,0 cm. |
Spoorbreedte: | voor cm., achter cm. | voor cm., achter cm. |
Gewicht: | 505 kg. | 550 kg. |
Tankinhoud: | 26 liter | 26 liter |
Nieuwprijs: | € (Fl. ) | € (Fl. ) |
Z600 | |
---|---|
Motor: | tweecilinder in lijn, luchtgekoeld met bovenliggende nokkenas |
Cilinderinhoud: | 598 cc . |
Boring x slag: | 74,0 mm. x 69,6 mm. |
Compressieverhouding: | 8,6: 1 |
Aandrijving: | voorwielen |
Aantal versnellingen: | 4 |
Vermogen: | 42 pk. bij 6000 tpm. |
Topsnelheid: | 135 km/h |
Remmen: | trommels voor en achter |
Lengte: | 310,0 cm. |
Breedte: | 132,0 cm. |
Hoogte: | 133,0 cm. |
Wielbasis: | 200,0 cm. |
Spoorbreedte: | voor cm., achter cm. |
Gewicht: | 550 kg. |
Tankinhoud: | 26 liter |
Nieuwprijs: | € (Fl. ) |
T360 | T500 | |
---|---|---|
Motor: | viercilinder in lijn, watergekoeld met bovenliggende nokkenassen | viercilinder in lijn, watergekoeld met bovenliggende nokkenassen |
Cilinderinhoud:3 | 56 cc. | 531 cc. |
Boring x slag: | ||
Compressieverhouding: | 8,5 : 1 | 8,6 : 1 |
Aandrijving: | achterwielen | achterwielen |
Aantal versnellingen: | 4 | 4 |
Vermogen: | 30 pk. bij 8500 tpm. | 38 pk. bij 7500 tpm. |
Topsnelheid: | 100 km/h | 105 km/h |
Remmen : | trommels voor en achter | trommels voor en achter |
Lengte: | 299 cm. | 319 cm. |
Breedte: | 129,5 cm. | 129,5 cm. |
Hoogte: | 152,5 cm. | 152,5 cm. |
Wielbasis: | ||
Spoorbreedte: | ||
Gewicht: | ||
Tankinhoud: | ||
Nieuwprijs: | niet verkocht in NL | niet verkocht in NL |